piątek, 7 marca 2014

Dlaczego nie warto eliminować cukrów całkowicie w czasie odchudzania?

Ostatnio pisałam dość ogólnie o cukrach. Starałam się zaznaczyć to, że nawet podczas odchudzania nie warto eliminować węglowodanów z naszej diety. Owszem ograniczamy ich spożycie, zamieniamy większość cukrów prostych na złożone, ale nie wyrzucajmy ich całkowicie z dziennego spożycia, bo często ma to potem negatywne konsekwencje.

Organizm wejdzie w stan oszczędzania energii

Gdy drastycznie obetniemy węglowodany, bardzo zmniejszy nam się również ilość kcal spożywana w ciągu dnia. W wyniku tego zwolni metabolizm i inne procesy zachodzące wewnątrz naszego ciała. Zamiast tryskać energią po wykonanych ćwiczeniach, będziemy zmęczeni, ospali i bez energii do działania. Do tego późnej bardzo powoli będziemy musieli wracać do normalnego jedzenia, tak aby znów na nowo pobudzić metabolizm.

'Efekt odstawienia' 
Gdy gwałtownie zrezygnujemy ze spożywania węgli, przez kilka dni wszystko będzie niby normalnie, jednak po krótkim czasie nasze ciało zacznie się o nie dopominać ze zdwojoną siłą. W efekcie możemy na tym wyjść o wiele gorzej niż gdybyśmy po prostu ograniczyli spożycie cukrów, a nie całkowicie je wyeliminowali. Spożywanie ograniczonej ilości cukrów spowoduje, że przyzwyczaimy nasze ciało do ich zmniejszonej ilości i po kilku dniach nie będzie się domagało o ich dodatkową porcję. Jeśli zrezygnujemy z nich całkowicie, w pewnym momencie tak bardzo będzie nam ich brakować, że odbijemy sobie i to z nadwyżką!

Tak więc po raz kolejny chciałabym podkreślić, że nasz organizm potrzebuje zbilansowanej diety. Podczas odchudzania czy też treningu nie potrzebujemy tylko i wyłączne białka i tłuszczy. W podobnym stopniu potrzebujemy też węglowodanów, z których pozyskamy energię. Co prawda powinniśmy spożywać je w ograniczonej ilości tak, aby nasze ciało sięgnęło też do zmagazynowanych zapasów tłuszczu, których chcemy się pozbyć, ale na samym tłuszczu nie będzie nam się dobrze funkcjonowało.


Powiązane posty:
1. Cukry w zdrowej diecie

4 komentarze:

  1. Zdecydowanie węglowodany też są nam potrzebne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Węglowodany są potrzebne, chociaż na pewno ja bym nie potraktowała zamiany prostych na złożone jako leku na całe zło naszego niezbyt pożywnego jedzonka, które doprowadziło do tego, że musimy się odchudzać ;)
    Zastanawia mnie tylko jakim cudem wyszło ci, że gdy drastycznie ograniczamy węglowodany to ograniczamy kalorie? Węgle dostarczają tyle samo albo mniej kalorii niż pozostałe składniki, więc gdy wyrzucamy węgle i wprowadzamy w ich miejsce białko i tłuszcze, to naprawdę o deficyt kaloryczny ciężko w tym wypadku ;)
    Za ospałość może odpowiadać niższy poziom glukozy (chociaż to też nie jest jedyna przyczyna)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gdy zazwyczaj przechodzimy na restrykcyjną dietę, która przewiduje niewielką liczbę kalorii, zazwyczaj wyrzucamy wszelkie węgle z naszej diety. Nie wszyscy zastępują kalorie z węgli, kaloriami z innych źródeł. Wiem, bo sama też byłam na tym etapie. Nie mówię, że wszyscy ale na pewno większość odchudzających się nastolatek po prostu rezygnuje z węgli bo 'od nich się tyje'

      Usuń
    2. Restrykcyjne diety to w 99% totalna głupota, cieszę się że ten etap za tobą ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...