sobota, 1 marca 2014

Cukier w zdrowej diecie

Tym wpisem chciałabym zapoczątkować krótki cykl poświęcony węglowodanom. Przechodząc na dietę często staramy się je wyeliminować, uważając że są złe, powodują tycie, choroby i pozostałe niedobre rzeczy, które dzieją się w naszym organizmie, a których byśmy nie chcieli. Chciałabym jednak zburzyć przekonanie, że gdy chcemy schudnąć to musimy wyrzec się wszystkiego co słodkie. Moim zdaniem lepiej wprowadzić zdrowe nawyki i nabyć trochę wiedzy o tym co jemy na co dzień, niż przechodzić na diety o których niewiele wiemy, schudnąć, a później wrócić do złych nawyków. Czasami właśnie odrobina wiedzy i świadomości na temat produktów, po które sięgamy codziennie, może nam w znacznym stopniu pomóc podejmować dobre decyzje żywieniowe.

Tak jak pisałam wcześniej, chcąc zrzucić zimową oponkę, wszelkie cukry traktujemy jako zło. Dlatego też często drastycznie ograniczamy spożycie różnego rodzaju węglowodanów, nie zdając sobie sprawy z tego, że cukry są nam potrzebne do codziennego funkcjonowania. Ważne jest by zrozumieć, że cukry same w sobie nie są złe. Dopiero spożywane w nadmiernych ilościach powodują tycie i inne nieprzyjemne schorzenia. Spożywane w umiarkowanej ilości są bardzo ważnym składnikiem naszej diety - to z nich głównie pozyskiwana jest energia.

Cukry, zwane też węglowodanami są wykorzystywane przez nasz organizm jako paliwo. Nie tylko służy ono do dawania siły naszym mięśniom, ale przede wszystkim z cukrów pozyskiwana jest energia dla naszego mózgu. Co ciekawe WHO utrzymuje, że w zbilansowanej diecie człowieka węglowodany powinny stanowić ok 55% kcal spożywanych w ciągu dnia, przy dziennym zapotrzebowaniu wynoszącym ok 2200 kcal. Oczywiście gdy staramy się zrzucić kilka kilogramów powinniśmy zredukować ilość spożywanych cukrów, nie eliminujmy ich jednak całkowicie.  
Ogólnie rzecz ujmując cukry dzielimy na proste i złożone. Te pierwsze możemy pozyskać jedząc owoce lub pijąc mleko, ale znajdują się one również w słodyczach i to właśnie ten rodzaj cukrów powinniśmy starać się ograniczyć. Są one wykorzystywane przez nasz organizm bardzo szybko. Powodują skoki glukozy we krwi, czyli mówiąc bardziej zrozumiale, w niedługim czasie będziemy chcieli zjeść ich więcej. Cukry złożone są w naszej diecie jak najbardziej pożądane. Nasz organizm czerpie z nich energię przez długi czas, zużywając je stopniowo. Ten rodzaj węglowodanów znajdziemy w ziemniakach, ryżu i produktach zbożowych.


Chcąc prowadzić zbilansowaną dietę, także tą odchudzającą (!), należy pamiętać o cukrach. Spożywane z umiarem na pewno nie spowodują, że przytyjemy. Natomiast jeśli chcemy zrzucić kilka kilogramów, ograniczamy cukry proste, ale staramy się spożywać cukry złożone. Możemy zmniejszyć ich ilość, ale na pewno nie powinniśmy ich eliminować całkowicie. Wybierając pełnoziarniste odpowiedniki codziennych potraw możemy w łatwy sposób dostarczać energię przez cały dzień, gubiąc przy tym jeszcze kilogramy. Wystarczy po prostu zrezygnować z słodkich przekąsek, które kiedyś mieliśmy w zwyczaju jadać. Aby zdrowo chudnąć powinniśmy utrzymywać deficyt 300-500kcal. Wystarczy więc że na uczelnię zamiast snicersa zabierzesz jabłko, a do kawy dodasz łyżeczkę miodu zamiast cukru. Na początku warto też zaznaczyć, że podczas kolacji warto zrezygnować z węglowodanów, jedząc np miseczkę świeżych warzyw. Niech nasz organizm się wyciszy przed snem.



To dopiero krótki wstęp do tego co chcę Wam tu przekazać. Wiedzę, tak jak cukry, też lepiej przekazywać stopniowo, by jej nadmiar nas nie przytłoczył. 
Mam nadzieję, że temat się spodoba i będziecie ochoczo tu zaglądali! 

5 komentarzy:

  1. Absolutnie się z Tobą zgadzam i chyba właśnie dzięki Tobie zrobiłam odkrycie na miarę Kolumba...
    moje problemy z zasypianiem to właśnie mogą być węglowodany, dobrze trudno to stwierdzić przeczytawszy jedynie Twojego posta...ale to już jest jakiś trop :)

    Ponadto zapraszam do udziału w nietypowym wyzwaniu - naprawdę prostym - pokonaj siebie!!!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. problemy z zasypianiem mogą być spowodowane nie tylko przez węglowodany, ale także ogólnie przez jedzenie później niż 3h przed snem :)

      Usuń
  2. Bardzo interesujący i pomocny post ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis :) Zgadza .się z Tobą całkowicie! Co więcej, uważam że odżywiając się zdrowo i ćwicząc możemy sobie nawet co jakiś czas pozwolić na cukierka lub kawałek czekolady- wszystko jest dla ludzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, że możemy sobie pozwolić! byle tylko nie okazało się to naszą codziennością! :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...